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Discernment is a relational process. While there are many ways that friends, family, spiritual directors or companions can be helpful, the fourteenth century Dominican St. Catherine of Siena describes it as a dialogue between a God and a person. In this dialogue, as we come to know God, we come to know the truth about ourselves and, as we come to truly know ourselves, we come to know God. The basic truth about each of us is that we are created by Love for love. We are creatures, not God. Knowing, though, that God loves us into being, that we don’t and can’t do anything to “earn” God’s love because God has always loved us first, is the profound truth which can set us free to respond in trust and gratitude. As God says to Catherine, “For discernment is nothing else but the true knowledge a soul ought to have of herself and of me. In this knowledge is the root of discernment and discernment is an offspring of charity [love].” (Dialogue 9.4)
In addition to this foundational knowledge that we are creatures called into being by Love, that we are God’s beloved daughter, there are other truths we gradually learn about ourselves, often through trial and error, by feedback we receive, and by listening to the movements of our heart. What are the things I find easy, what do I enjoy, what do I find challenging and difficult? What do I feel drawn to, what do I find myself thinking or wondering about? For example, I’m the oldest of eleven and did a lot of babysitting! From those experiences, I know that I find it difficult to deal with little persons who can’t talk and tell me why they’re crying. I’ve also learned through the years that it’s hard for me to work with people whose view of reality is distorted because of mental illness. My gifts are exercised and my limitations accepted, then, in ministries where I can work with people who are articulate, can engage in dialogue, who can ask questions and offer ideas. I come to life through these activities.
One of the great graces of my life was a retreat I made when I was trying to make a life choice. What became clear in that retreat was that the activities which were deeply important to me were prayer, study and teaching. The next insight I received was that the way I could best live out these values and activities was as a member of a supportive group and, further, that that group was the Dominican Sisters of Adrian. Knowing these profound truths about myself set me free for whole-hearted commitment. It has kept me centered, even through difficult times. How would you describe the values or activities which are core to who you are?
Blessings, Sister Pat Walter, OP
Es un Diálogo
El discernimiento es un proceso relacional. Mientras hay muchas formas en que las amigas, la familia, los directores espirituales o las compañeras pueden ser útiles, la Domínica del siglo catorce Santa Catalina de Siena lo describe como un diálogo entre un Dios y una persona. En este diálogo, a medida que llegamos a conocer a Dios, llegamos a conocer la verdad acerca de nosotras mismas y, a medida que llegamos a conocernos verdaderamente a nosotras mismas, llegamos a conocer a Dios. La verdad básica sobre cada una de nosotras es que fuimos creadas por Amor para el amor. Somos criaturas, no Dios. Sin embargo, saber que Dios nos ama a la existencia, que no intentamos ni podemos hacer nada para "ganarnos" el amor de Dios porque Dios siempre nos ha amado primero, es la verdad profunda que puede liberarnos para responder con confianza y gratitud. Como Dios le dice a Catalina: “Porque el discernimiento no es más que el verdadero conocimiento que una alma debe tener de sí misma y de mí. En este conocimiento está la raíz del discernimiento y el discernimiento es fruto de la caridad [amor].” (Diálogo 9.4)
Además de este conocimiento fundamental de que somos criaturas llamadas a existir por el Amor, que somos la hija amada de Dios, hay otras verdades que aprendemos gradualmente sobre nosotras mismas, muchas veces a través de prueba y error, observaciones que recibimos y al escuchar los movimientos de nuestro corazón. ¿Cuáles son las cosas que encuentro fáciles, ¿Qué disfruto?, ¿Qué encuentro desafiante y difícil? ¿Qué me atrae?, ¿Qué me encuentro pensando o preguntándome? Por ejemplo, soy la mayor de once y cuidé mucho a los niños. Por esas experiencias, sé que me resulta difícil tratar con personas pequeñas que no pueden hablar y decirme por qué están llorando. También he aprendido al paso de los años que me resulta difícil trabajar con personas cuya visión de la realidad está distorsionada debido a una enfermedad mental. Se ejercitan mis dones y se aceptan mis limitaciones, en ministerios donde puedo trabajar con personas de buen hablar, que pueden dialogar, que pueden hacer preguntas y ofrecer ideas. Cobro vida a través de estas actividades.
Una de las mayores gracias de mi vida fue un retiro que hice cuando estaba tratando de tomar una decisión en la vida. Lo que quedó claro en ese retiro fue que las actividades que eran profundamente importantes para mí eran la oración, el estudio y la enseñanza. La siguiente idea que recibí fue que la mejor manera de vivir estos valores y actividades era como miembra de un grupo de apoyo y, además, que ese grupo eran las Hermanas Domínicas de Adrián. Conocer estas profundas verdades sobre mí me liberó para un compromiso de todo corazón. Me ha mantenido centrada, incluso en tiempos difíciles. ¿Cómo describiría los valores o actividades que son fundamentales para su identidad?
Bendiciones, Hermana Pat Walter, OP
Any chance the Dominicans are reviving an older form of membership such as Vowed Laity (Catherine of Siena was a Mantellate)?
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Vocations Team
Sister Tarianne DeYonker, OP Sister Katherine Frazier, OP Sister Maribeth Howell, OP Sister Mary Jones, OP
Adrian Dominican Sisters 1257 East Siena Heights Drive Adrian, Michigan 49221-1793 517-266-3537
Join us March 7-9, 2025, for a "Zoom and See" to discern a call to religious life with the Adrian Dominican Sisters (flyer below).
View our video series called Commitment & Joy to learn about the gifts of vowed life.